Utilizatorii unor aplicaţii de mesagerie şi SMS sunt vizaţi de o nouă campanie de înșelătoriei. Aceștia primesc mesaje în care le sunt promise oportunităţi de angajare sau de investiţii ce promit câştiguri rapide.
„Atenţie la propunerile primite prin intermediul aplicaţiilor de mesagerie sau sms, care vă prezintă oportunităţi de angajare sau de investiţii ce promit câştiguri rapide! Unii utilizatori din România au început să primească astfel de mesaje: ‘Bună, aţi fost selectat pentru un job part time/full time, mai mult de 900 de zile. Acceptă acest post vacant’. Mesajul primit are şi un link care, odată accesat, redirecţionează utilizatorul către aplicaţia de mesagerie #WhatsApp şi deschide o conversaţie cu infractorii cibernetici din spatele acelui contact. În urma conversaţiei avute, aflăm că putem câştiga bani rapid prin obţinerea de comisioane din ‘unele comenzi virtuale’ menite să ‘crească datele de vânzări’ ale unor comercianţi cunoscuţi la nivel internaţional. Potenţiala victimă este invitată, apoi, să-şi facă un cont pe un site, unde trebuie să furnizeze date cu caracter personal, apoi este redirecţionată către un canal de #Telegram, unde i se explică pas cu pas ce trebuie să facă. Canalul de Telegram are deja un număr impresionant de urmăritori (aproape 50.000)”, precizează DNSC.
Potrivit sursei citate, din conversaţiile existente pe acest canal de Telegram „iGOGO”, se observă promovarea unui sistem piramidal de câştig bazat pe invitarea unor noi „clienţi”, la care se adaugă ulterior o componentă de investiţii în criptomonedă.
„Astfel, pe termen mediu, există pericolul ca atacatorii să extragă nu doar de date personale, ci şi date financiar-bancare de la utilizatori”, atrag atenţia specialiştii în securitate cibernetică.
Echipa DNSC menţionează că va analiza în continuare acest tip de scam şi va lua măsurile necesare în acest caz.
Trebuie să evitați accesarea de pagini web din surse necunoscute sau dubioase, să scaneze acele linkuri cu o soluţie de securitate, să nu ia în considerare orice ofertă venită pe e-mail, SMS, platforme de mesagerie sau social media, să nu furnizeze informaţii sensibile (date personale, date de autentificare sau date financiar-bancare) în cazul în care sunt solicitate explicit prin astfel de mesaje nesolicitate.
„Dacă aţi oferit date financiare sau date de card în urma accesării unor astfel de link-uri pe social media, vă recomandăm să luaţi imediat legătura cu banca pentru blocarea cardului şi monitorizarea tranzacţiilor din cont”, notează reprezentanţii DNSC.
În plus, în cazul în care există pagube materiale, va trebui depusă o plângere la Poliţia Română şi, totodată, poate fi notificat DNSC, la numărul unic 1911 sau pe mail, la adresa alerts[@]dnsc.ro.
De asemenea, pentru a identifica tentativele de fraudă online, este disponibilă pentru informare platforma https://sigurantaonline.ro.